Projekt przebudowy Traktu Lubelskiego nie bez wad. Kiedy budowa ulicy?

W czwartek 28 września br. odbyło się spotkanie w sprawie przebudowy Traktu Lubelskiego na odcinku od ul. Zwoleńskiej do ul. Borowieckiej. Zaprezentowana została dokumentacja projektowa dla tego odcinka. Trakt Lubelski, po przebudowie, będzie na tym odcinku miał obustronny chodnik, asfaltową ścieżkę rowerową po zachodniej stronie, ronda na istniejących skrzyżowaniach…

Autor: , Osiedle: Nadwiśle Zerzeń Data: . Otagowany jako: ,

W czwartek 28 września br. odbyło się spotkanie w sprawie przebudowy Traktu Lubelskiego na odcinku od ul. Zwoleńskiej do ul. Borowieckiej. Zaprezentowana została dokumentacja projektowa dla tego odcinka. Trakt Lubelski, po przebudowie, będzie na tym odcinku miał obustronny chodnik, asfaltową ścieżkę rowerową po zachodniej stronie, ronda na istniejących skrzyżowaniach oraz zatoki autobusowe (za wyjątkiem jednej o czym poniżej).

To nie było takie oczywiste, że Trakt Lubelski będzie projektowany w takim kształcie. W momencie przystępowania przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych w Warszawie do projektowania tej ulicy zamierzano koncepcyjnie dowiązać się do już wyremontowanej części tej ulicy na odcinku od Klimontowskiej do Zwoleńskiej. Oznaczałoby to między innymi brak ścieżki rowerowej. Tylko dzięki społecznemu naciskowi udało się przekonać urzędników do tego, aby ścieżka rowerowa została tu jednak przewidziana.

Fragment projektu przebudowy Traktu Lubelskiego

Największym mankamentem aktualnego projektu przebudowy Traktu Lubelskiego na tym odcinku jest brak zatoki autobusowej i wiaty na przystanku ZWOLEŃSKA01 – to przystanek tuż przy rondzie Trakt Lubelski / Zwoleńska, w kierunku południowym. Nie wiadomo dlaczego urzędnicy nie przewidzieli w tym miejscu zatoki autobusowej, biorąc pod uwagę, że takie zatoki powstaną na każdym innym przystanku w ramach tej przebudowy. Jest to tym bardziej zagadkowe, że jest na to fizyczne miejsce – nie ma tu bowiem żadnej zabudowy, a wystarczyłoby jedynie w niewielkim stopniu zmniejszyć parafialny parking. Urzędnicy przedstawili przy tej okazji pogląd, że brak zatok autobusowych uspokaja ruch. Prawda jest jednak taka, że brak zatoki autobusowej zatrzymuje ruch, a nie go uspokaja. Kierowcy próbują wtedy ominąć autobus stojący na przystanku i dochodzi do niebezpiecznych sytuacji. Wbrew zatem temu co mówią urzędnicy, brak zatok autobusowych zmniejsza bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jeśli zabraknie zatoki w tym konkretnym miejscu, może być chwilowo wstrzymywany cały ruch samochodowy w obrębie ronda Trakt Lubelski / Zwoleńska. Rezygnacja z budowy zatoki autobusowej w tym miejscu byłaby zatem dużym niedopatrzeniem.

Mieszkańcy usłyszeli też kolejne terminy przebudowy Traktu Lubelskiego. Ciężko dać im wiarę biorąc pod uwagę wielokrotne przesuwanie wcześniej przedstawianych terminów. Przedstawiciel ZMID-u stwierdził na spotkaniu, że z uwagi na stawianie sobie ambitnych celów, trudno jest te cele potem realizować. Zaprezentowany tym razem termin przewiduje, iż rozpoczęcie prac budowlanych rozpocznie się w maju-czerwcu 2018 roku, a sama budowa potrwa do 15-tu miesięcy. Z nowego Traktu Lubelskiego powinniśmy zatem zacząć korzystać pod koniec 2019 roku.