Czy poprawi się komunikacja miejska na Trakcie Lubelskim?

Autor: , Osiedle: Zerzeń Data: . Otagowany jako: , ,

Cała ulica Trakt Lubelski obsługiwana jest przez linię 142, kursującą co 30 minut i linię 702, kursującą co 60-90 minut. Dodatkowo, na odcinku od ul. Skalnicowej do ul. Borków jest linia 219 kursująca co 30 minut, na odcinku od ul. Zwoleńskiej do ul. Bronowskiej jest linia 147 – kursująca co 15- 30 minut, na odcinku od ul. Bronowskiej do Kadetów/ Lucerny jest linia 119 – kursująca co 20-30 minut oraz na odcinku od ul. Zwoleńskiej do ul. Płowieckiej jest linia 305 kursująca co 60 minut tylko w dni robocze.

Autobus linii 142 na Trakcie Lubelskim. Fot. warszawa.wikia.com, Mikiapole3

Dojazd z jednej części Traktu Lubelskiego do drugiej bardzo często związany jest z oczekiwaniem na autobus nawet do 30 minut. Brakuje też lepszej oferty w połączeniu zachodniego Wawra z Grochowem. Rozbudowa infrastruktury oświatowej, powstanie nowych miejsc pracy, budowa budynków wielorodzinnych na ulicy Klimontowskiej (w strefie dojścia do przystanku Klimontowska na Trakcie Lubelskim) powoduje, że rośnie i będzie rosnąć popyt na komunikację publiczną w tym rejonie. A jeśli komunikacja autobusowa będzie niewystarczająca to zarówno starzy, jak i nowi mieszkańcy przesiądą się do swoich samochodów, co jest sprzeczne z polityką miasta oraz ochroną środowiska. Miasto widzi problem i dlatego też we wrześniu 2017 roku Zarząd Transportu Miejskiego na spotkaniu Komisji Inwestycyjnej Rady Dzielnicy Wawer przedstawił koncepcję zmian w komunikacji miejskiej dla całego Wawra, która miała być wprowadzana w życie w ciągu najbliższych lat. Na Trakcie Lubelskim ma kursować nowa linia 242 od przystanku Ośrodek Szkoleniowy do pętli Wiatraczna po trasie obecnej linii 142 oraz linia 229 zastępująca linię 305 od ulicy Borków do pętli przy ulicy Strusia. Częściej, bowiem co 10-15 minut, kursować ma też linia 147. Zmiany uzależnione są od dostępności brygad (kierowcy + autobus) oraz zmian w infrastrukturze Wawra, a także inwestycji w całej Warszawie. Zmiany związane będą między innymi z budową tuneli pod linią kolejową numer 7 w Radości i Falenicy, budową POW, czy budową tramwaju na Gocław.

Najbliższa szansa na polepszenie oferty komunikacyjnej Wawra to październik br., kiedy to do ruchu planowane jest uruchomienie dodatkowych 20 brygad w związku z nowym kontraktem między ZTM, a nowym przewoźnikiem. Niestety nie wiadomo jeszcze czy kontrakt ruszy w październiku, czy też nieco później. Związane jest to z terminem podpisania umowy oraz doliczeniem do tego 25 tygodni, w których to nowy przewoźnik będzie miał czas na zakup nowego taboru oraz dostosowanie swojej zajezdni do wymagań ZTM. Wyłoniono już wykonawców usługi, będą to: Arriva Polska i Michalczewski. Decyzję zaskarżono jednak do SKO, co spowoduje opóźnienia w rozpoczęciu kontraktu. Umowy z wykonawcami powinny być podpisane do połowy kwietnia, żeby zacząć kontrakt od października.

Nie mniej warto już teraz wyrazić poparcie dla uruchomienia co najmniej linii 242 do pętli Wiatraczna. Poprawi to ofertę komunikacji zbiorowej na ulicy Trakt Lubelski. Zamiast częstotliwości co 30 minut, co dotyczy obecnie linii 142 , wspólnie linie kursować będą co 15 minut przez cały tydzień. Nie licząc linii 305 i 702. Warto też powalczyć o dalszą poprawę częstotliwości linii 147 – linia kursuje częściej, bo co 15 minut w godzinach szczytu oraz zmianę linii 305 w linie stałą. Pierwszeństwo powinna mieć jednak linia 242.