Co dalej z przebudową linii kolejowej?
Dwa dodatkowe tory kolejowe na linii otwockiej dotarły już niemal do przystanku Warszawa – Anin. Niedługo rozpocznie się dalszy ciąg tej kolejowej inwestycji przecinającej Wawer na całej długości, od północy do południa. 16 września br. odbyło się posiedzenie Komisji Inwestycyjnej Rady Dzielnicy Wawer, na której gościli przedstawiciele inwestora – PKP PLK S.A., w osobie Katarzyny Kościk – kierownika projektu oraz Marcina Demidziuka – dyrektora projektu.
Najbliższe plany
Planowana jest dalsza modernizacja istniejących dwóch torów oraz dobudowa dwóch kolejnych od Anina do Otwocka. Jeszcze na koniec września br. PKP PLK planuje ogłosić przetarg na wykonawcę robót na tym odcinku. Zawarcie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest w połowie 2025 roku, a ten będzie miał 34 miesiące na realizację zadania. Oznaczałoby to zakończenie całej inwestycji w 2028 roku (pierwotnie zakończenie inwestycji przewidywano w 2026 roku).
Na tym odcinku planowane jest m.in. usytuowanie 20 nowych przejść podziemnych, modernizacja jednego przejścia, tunel w Radości i Falenicy, obiekt między Międzylesiem a Radością do przeplotu torów, wiadukt na granicy z Józefowem, a także tunel między Józefowem i Michalinem.
Jeszcze w tym roku mają się natomiast rozpocząć prace rozbiórkowe kilku obiektów kolidujących z inwestycją. Rozebrany zostanie między innymi budynek dawnego sklepu “Serek” w Radości oraz budynek dawnego banku w Falenicy.
Ciekawostką jest, że niewielki budynek tymczasowej kasy biletowej stojący na przystanku Warszawa – Anin zostanie przeniesiony na przystanek Warszawa – Wawer. Budynek ten zostanie zatem zachowany, bo jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków, ale niestety w dalszym ciągu nie będzie pełnił żadnej użytkowej funkcji.
Ekrany akustyczne i zieleń
Według przedstawicieli inwestora w przeważającej większości linii kolejowej na odcinku od Anina do Otwocka przewidziane są już ekrany akustyczne i to pomimo iż decyzja środowiskowa dla czterech torów na tym odcinku nie została jeszcze wydana. Powstał natomiast raport oddziaływania na środowisko i to na jego podstawie przewidziano w projekcie ochronę akustyczną. Ekrany te będą też dodatkowo zasłonięte bluszczem i inną zielenią “praktycznie na całej długości linii”, co jednak przy całkowitej wycince istniejącego w przytorzu drzewostanu (za wyjątkiem sosny w Falenicy) jest niewielką rekompensatą. Będzie to przynajmniej jednak wyglądało trochę lepiej niż goła ściana topornych ekranów akustycznych sięgających 5 metrów.
Niestety póki co ekrany akustyczne nie powstały na dotychczas zmodernizowanym odcinku kolejowym do Anina. Licznie zgromadzeni mieszkańcy na posiedzeniu Komisji Inwestycyjnej zeznawali, że bardzo cierpią na tym odcinku od hałasu i drgań (wycięte drzewa solidnie stabilizowały wcześniej grunt), nazywając sytuację “koszmarem za nasze pieniądze”. Co prawda, przedstawiciele spółki kolejowej stwierdzili, że na tym odcinku zainstalowane są tłumiki przyszynowe, ale mieszkańcy niemal chórem odpowiadali, że jest zdecydowanie głośniej niż było przed modernizacją.
Tutaj ekrany mogłyby powstać po wykonaniu analizy porealizacyjnej, która odbędzie się jednak nie wcześniej niż w 2029 roku (rok po planowanym zakończeniu inwestycji). Zmodernizowany odcinek linii kolejowej nr 7 do Anina jest bowiem traktowany jako część jednej kolejowej inwestycji do Otwocka i wcześniej nie będzie tu docelowego ruchu kolejowego. Całość zadania inwestycyjnego ma zostać natomiast formalnie zakończona według aktualnego planu w 2028 roku.
W oficjalnej korespondencji przedstawiciele PKP PLK zapewniają jednak jednocześnie, że w kwestii oddziaływania hałasu analizie poddany został już także odcinek Warszawa Gocławek – Warszawa Wawer, a wniosek o decyzję środowiskową uwzględnia zabezpieczenia akustyczne w tym miejscu. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej należałoby zatem opracować dokumentację techniczną oraz uzyskać wymagane uzgodnienia i decyzje, w tym pozwolenie na budowę, aby można było wybudować tu ekrany.
Organizacja ruchu w czasie przebudowy
Dyskusja na posiedzeniu komisji zahaczyła również o planowaną organizację ruchu w czasie modernizacji linii kolejowej. Według kolejarzy wszystkie obiekty, tj. przejazdy i przejścia podziemne będą realizowane w tym samym czasie.
Czasową organizację ruchu będzie opracowywał wykonawca, ale już teraz wiadomo, że warunkiem brzegowym ze strony m.st. Warszawy jest to, aby nie ograniczać ruchu drogowego jednocześnie na obydwu nitkach ul. Patriotów oraz zapewnić tymczasowe przejazdy przez tory (w Radości i Falenicy). W czasie prowadzenia robót muszą być także zachowane wszystkie przejścia i dojścia do peronów. Realizacja rozpocznie się od strony wschodniej, a pierwsze pół roku będą trwały prace przygotowawcze.
czyli info w tym artykule https://gazetawawerska.pl/2023/03/30/marysin-wawerski-bez-ekranow-akustycznych/ już nieaktualne 😀