Brzemię współodpowiedzialności
Zdecydowanie łatwiej jest stać z boku i wytykać błędy. Prościej jest też wskazywać problemy do rozwiązania niż samodzielnie je rozwiązywać. Wzięcie na swoje barki jakiejkolwiek odpowiedzialności wiąże się zawsze z pracą, obowiązkami, dodatkowymi kosztami i ryzykiem. Nie każdy ma na to ochotę – w dzisiejszych czasach coraz częściej wybierana jest łatwizna i ignorancja.
Jako Stowarzyszenie Razem dla Wawra bezpośrednio po wyborach samorządowych, świadomie, choć nie bez obaw, podjęliśmy rozmowy o współpracy z Koalicją Obywatelską. Nie odrzuciliśmy oferty stworzenia większościowej koalicji w Radzie Dzielnicy Wawer mając wiedzę o tym jak wiele jest jeszcze w Wawrze do zrobienia i jak bardzo potrzebne są tutaj ręce do pracy. Mając zatem do wyboru realny wpływ i szansę na kształtowanie dzielnicy Wawer lub przyglądanie się z boku i wytykanie błędów rządzącym, wybraliśmy pracę w pierwszym szeregu i wzięcie współodpowiedzialności za rozwój naszej dzielnicy. Zawsze zresztą czuliśmy się współgospodarzami dzielnicy, a teraz powinna za tym iść również nieco większa sprawczość.
Od początku koalicyjnych rozmów mieliśmy kilka twardych postulatów warunkujących współpracę.
W zakresie zapewnienia dostępu mieszkańcom Wawra do podstawowych mediów, takich jak wodociąg czy kanalizacja uznaliśmy, że na początku niezbędne jest ropoczęcie procedur administracyjnych oraz samego projektowania dla wszystkich odcinków sieci wodociągowej i kanalizacyjnej ujętych w aktualnym planie inwestycyjnym spółki MPWiK. Otrzymaliśmy w tym zakresie zapewnienie, że nastąpi to w ciągu najbliższych kilku miesięcy. To powinno zdecydowanie zintensyfikować rozwój infrastruktury podstawowej, tak oczywistej w wielu miasteczkach i wioskach. Zobowiązaliśmy się także wspólnie, już jako koalicja, do przedstawienia kolejnych propozycji optymalizacji działań w tym zakresie. Jedną z tych propozycji, uzgodnioną już teraz, jest opracowanie mapy dzielnicy, która w czytelny sposób będzie prezentować urealnione terminy powstania poszczególnych odcinków sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz ze wskazaniem na jakim aktualnie etapie znajduje się dana inwestycja komunalna. Każdy mieszkaniec będzie mógł dzięki temu obserwować postęp w realizacji tych podstawowych mediów do jego posesji.
Najtrudniejszym do uzgodnienia w koalicyjnych rozmowach obszarem były sprawy związane z ładem przestrzennym. Od samego początku uzgodnień postulowaliśmy wzięcie w całości odpowiedzialności za ten obszar w celu ochrony istniejącej tkanki miejskiej oraz zapewnienia zrównoważonego rozwoju urbanistycznego Wawra. Udało nam się w tym względzie ostatecznie porozumieć, co skutkować będzie między innymi tym, że w kompetencjach i bezpośrednim nadzorze wiceburmistrza ze strony Razem dla Wawra znajdować się będzie Wydział Architektury i Budownictwa Urzędu Dzielnicy Wawer. Ponadto przeprowadzony zostanie audyt pracy tego wydziału, ogłoszony zostanie konkurs na jego naczelnika, a także przeprowadzona zostanie kontrola wybranych decyzji administracyjnych związanych z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i pozwoleniu na budowę. Ujednolicona zostanie także interpretacja współczynników planistycznych i podstawowych definicji i parametrów zagospodarowania terenu. Razem z koalicjantem będziemy też dążyć do jak najszybszego uchwalenia planów miejscowych obejmujacych dzielnicę Wawer.
Zgodziliśmy się również co do potrzeby pilnej koordynacji poczynań zmierzających do przeciwdziałania smogowi w dzielnicy Wawer. W praktyce ma to być realizowane m.in. poprzez powołanie dedykowanego zespołu koordynującego w tym zakresie, składającego się z odpowiedzialnych jednostek i strony społecznej.
Zgodziliśmy się również co do tego, że potrzebny jest konkretny plan rozbudowy ścieżek rowerowych i infrastruktury rowerowej, takiej jak parkingi rowerowe, dla zbudowania ogólnodzielnicowego systemu dla komunikacji rowerowej. Priorytetem mają być drogi dla rowerów w ramach wschodniej nitki ul. Patriotów oraz jej połączenia z drogą dla rowerów w ul. Wał Miedzeszyński.
Przeprowadzony zostanie także przegląd otoczenia placówek oświatowych pod kątem organizacji i bezpieczeństwa oraz estetyki i zieleni miejskiej. Tutaj rozwiązania dopiero będą wypracowywane z udziałem zainteresowanych stron, w tym strony społecznej.
Tych uzgodnień jest więcej, chociaż mamy świadomość, że wszystkiego nie da się ustalić z góry. Stąd najważniejsze na tym etapie są deklaracje woli współpracy po obydwu stronach i to, że jesteśmy w dużej mierze spójni w kwestiach programowych. To czy bedziemy potrafili współpracować i zgadzać się ze sobą w poszczególnych kwestiach pokażą nadchodzące tygodnie i miesiące.
Rozmowy koalicyjne i poszczególne ustalenia sfinalizowane zostały wyborem nowego Zarządu Dzielnicy na sesji Rady Dzielnicy Wawer w dniu 3 grudnia br. Wiceburmistrzem z ramienia Stowarzyszenia Razem dla Wawra został Jacek Wiśnicki. Znam Jacka już od jakiegoś czasu i mogę zapewnić, że ma mnóstwo pomysłów, szybko się uczy i z pewnością będzie Państwa pozytywnie zaskakiwał.
Uzgodnioną koalicję traktujemy jako nowe otwarcie w dzielnicy Wawer, które jest szansą na korektę dotychczasowej polityki i sposobu działania dzielnicy, a także postawienia na pierwszym miejscu nowych tematów, takich jak dbałość o ład przestrzenny, uzupełnienie infrastruktury podstawowej czy walka ze smogiem. Chcemy wcielać w życie nasze ideały, z którymi szliśmy do wyborów samorządowych, zwłaszcza w zakresie zieleni i ładu przestrzennego. Możemy być i będziemy wierni naszym ideałom, bo działalność samorządowa to nie jest dla nas być albo nie być – to dla nas przede wszystkim pasja i zatroskanie o dobro wspólne.
Nasze zobowiązania oznaczają, że czeka nas dużo pracy. Wierzę w to, że brzemię współodpowiedzialności za Wawer, które podejmujemy, przyniesie, przynajmniej po pewnym czasie, satysfakcję i poczucie dobrze spełnionego obowiązku.
Panie Rafale,
może warto zacząć od ułatwienia dla wózków i rowerów przy wyjściu/wejściu na dworzec PKP Międzylesie od strony Urzędu Dzielnicy. Od Zwoleńskiej jest extra zjazd pod stację a od Urzędu Dzielnicy schody lub winda (często nieczynna). Wystarczy na schodach zamontować „pochylnię” (rampa najazdowa?) aby łatwiej było te rowery lub wózki wciągać na górę. Raz że będzie to ułatwienie dla wózkowiczów czy rowerzystów (nie tylko w razie nieczynnej windy), dwa, że część rowerzystów zrezygnuje z windy i wjedzie na górę po pochylni.
Na marginesie, to decydenci którzy oszczędzili parę złotych na wykupie działki pod budowę analogicznego, jak od Zwoleńskiej, zjazdu powinni mieć zakaz podejmowania jakichkolwiek istotnych decyzji albo powinni sami opłacać 24h serwis wind na stacji PKP Międzylesie i raz do roku stawiać w Cafe Peron kawę wszystkim, którzy zetknęli się z niedziałającą windą.
Dodatkowo, proponuję pomyśleć o wydzieleniu ścieżki rowerowej pod tunelem w Międzylesiu. Tunel jest przeskalowany i spokojnie zmieszczą się tam ścieżki. Można poczekać aż będą dodatkowe tunele w Radości i Falenicy i wtedy to zrobić.