Ważna stacja Wawer na dawnej fotografii
Suche i słoneczne lato sprzyja realizacji wielkiej inwestycji kolejowej (której postępy prac codziennie obserwujemy), tj. modernizacji Linii nr 7 z Warszawy do Lublina i dalej do granicy państwa.
Stacja Wawer jest jedną z najstarszych na terenie Warszawy. Swoje powstanie zawdzięcza otwartej 29 sierpnia 1877 r. jednotorowej (szerokotorowej, o rozstawie osi 1525 mm) Nadwiślańskiej Linii Kolejowej. W swojej historii kilkakrotnie poddawana była przebudowie, zarówno budynek stacyjny jak i układ torów.
Już w 30 lat po uruchomieniu linii dobudowano drugi tor z Warszawy Nadwiślańskiej do Otwocka. W 1915 r. zmieniono rozstaw torów z szerokiego (1525 mm) na normalny, europejski (1435 mm).
Nie upłynęło nawet kolejne 20 lat jak stacja Wawer została zelektryfikowana w ramach elektryfikacji Warszawskiego Węzła Kolejowego (lata 30. ubiegłego wieku) i wtedy właśnie wybudowo budynek nowego dworca. Następnie Wawer uzyskał połączenie jednotorowe z Rembertowem (przez Wygodę), którego ślady wprawne oko zauważy jeszcze wzdłuż ul. Kaczeńców.
Ciekawostką jest, że wojskowe władze carskie planowały przed 1914 r. wybudować szerokotorową linię kolejową z Wawra do Zegrza (zbudowano tylko nasypy i przepusty), co ostatecznie zrealizowali Niemcy w 1916 r. w postaci kolejki wąskotorowej o rozstawie osi 800 mm.
Kolejne wielkie prace planowano na I połowę lat 60. XX w. (patrz dołączona mapka) kiedy to planowano gruntowną modernizację Warszawskiej Linii Średnicowej od Warszawy Wschodniej do Wawra. Wtedy też zaplanowano dobudowanie dwóch torów dalekobieżnych do Wawra, a od Wawra do Otwocka jednego toru dalekobieżnego. Jak widać ta inwestycja nie została zrealizowana w takim kształcie jak miało to się odbyć i dopiero teraz jesteśmy świadkami realizacji dawnych projektów z pewnymi modyfikacjami (np. dodatkowy czwarty tor do Otwocka).
Największą wg mnie ciekawostką trwającej właśnie inwestycji jest realizacja nowego (a planowanego od kilkudziesięciu lat) przystanku kolejowego Warszawa Grochów na wysokości Wojskowego Instytutu Medycznego.
Zapraszam do oglądania i analizowania zamieszczonych zdjęć w odniesieniu do trwającej przebudowy.
Zamieszczone materiały pochodzą z mojego archiwum i archiwum Stacji Muzeum.
0 komentarzy